Ett spel om relationer, känslor och avgörande val

0
167
Knife Sisters

I spelbranschen har det under en tid förts en diskussion kring mångfald och inkludering, samt vilka berättelser och karaktärer som ges plats i datorspel. Redan under tiden på Ozma Speldesign som Bobbi A Sand startade tillsammans med Karin Ryding 2006, var Bobbi mycket intresserad av jämställdhet, mångfalds- och HBTQIA-frågor i spel.I Bobbis nya spelstudio Transcenders Media ges dessa frågor ännu större utrymme. I dagarna lanserar Bobbi en Kickstarter-kampanj för sitt nya spel, Knife Sisters, en visual novel om kärlek, manipulation, ockultism och BDSM.

– En visual novel är lite som en kombination av en bok och ett spel, säger Bobbi.

– Det är spelarens val som driver handlingen framåt och som avgör hur det går i spelet. Det är oerhört spännande att jobba med berättande på det här sättet, eftersom berättelsen blir olika för alla spelare. Visual novels är också ofta s.k. dating sims där man har relationer med karaktärer. De är väldigt fokuserade på just att lära känna karaktärer och att ha dialoger med dem, så om man som jag nördar kring hur människor och relationer fungerar, så passar det väldigt bra.

I Knife Sisters spelar man 19-åriga icke-binära Leo, som vaknar upp en morgon utan något minne av vad som hände natten före – men med en obehaglig känsla av att något hemskt har hänt. Spelaren får sedan använda Leos Art Journal för att gå bakåt sex veckor i tiden och ta reda på vad som verkligen hände. Under resans gång blir hen indragen i ockulta ritualer, har playdates med andra karaktärer och utforskar såväl sina egna känslor som sin moraliska kompass.

Tidigare i höstas visades Knife Sisters upp på Queerness & Games Conference (QGCon) i Montréal, en konferens enbart om HBTQIA-frågor i relation till spel, och indiespelkonferensen IndieCade i Los Angeles. På båda konferenserna höll Bobbi också föreläsningen “Explicit Power Dynamics – BDSM in games.”

– I spel har man möjligheten att angripa tematik på två olika sätt, dels genom den berättelse och de karaktärer som finns i spelet, och dels genom de mekanismer som spelet bygger på. Det ger spel en väldigt stor potential när det kommer till att addressera teman som exempelvis makt i relationer, och det är det som föreläsningen handlar om. Jag tycker att spel precis som andra medier ska kunna beröra alla ämnen och jag är glad att spelmediet håller på att utvecklas och diversifieras så pass mycket att även udda titlar kan skapas.

– Det är ungefär ett halvår kvar av utvecklingen av spelet. Nu hoppas jag att Kickstarter-kampanjen ska gå bra, så att jag får utveckla de extra finesser som den är tänkt att finansiera, säger Bobbi.

Länk till Kickstarter-kampanjen: https://kck.st/2EOS5TK

Mer info på: http://www.transcendersmedia.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here